Piero Ferrari, zoon van oprichter Enzo uit een buitenechtelijke relatie, wordt officieel bijna miljardair bij de beursgang van het legendarische automerk.

Dinsdag maakte autobedrijf Ferrari bekend zijn aandelen voor 52 dollar per stuk naar de beurs in New York te brengen. Daarmee ligt de introductiekoers aan de bovenkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 48 tot 52 dollar. De eerste notering volgt woensdag.

Ferrari brengt in totaal 17,2 miljoen stukken naar de beurs. Moederbedrijf Fiat Chrysler houdt voorlopig 81 procent van de stukken. En dan is er nog Piero Ferrari die zo’n 10 procent van het bedrijf heeft. Bij een beurkoers van 52 dollar is het aandeel van Piero officieel 982 miljoen dollar waard, omgerekend zo’n 865 miljoen euro.

Het beroemde autobedrijf wordt in totaal op 9,8 miljard dollar gewaardeerd (8,6 miljard euro).

Het verhaal van de 70-jarige Piero is bijzonder, omdat hij geboren werd uit de relatie van de legendarische Enzo Ferrari met Lina Lardi. Piero is de tweede en enige nog levende zoon van de oprichter van het Italiaanse sportwagenmerk. Enzo’s eerste zoon uit diens officiële huwelijk, Dino Ferrari, stierf in 1956 als gevolg van een spierziekte. Pas na de dood van Enzo’s vrouw Laura in 1978 nam Piero de achternaam Ferrari aan.

Beursgang sportwagenmerk Ferrari

De beursgang is onderdeel van de vorig jaar oktober aangekondigde plannen om de Italiaanse sportwagenfabrikant af te splitsen van moederconcern Fiat Chrysler. De afsplitsing moet begin volgend jaar worden afgerond. Fiat Chrysler wil de opbrengsten gebruiken om schulden af te lossen en om te investeren in het opkalefateren van de merken Jeep, Alfa Romeo en Maserati.

Afgelopen jaar was Ferrari goed winstgevend met een nettowinst van 265 miljoen euro, op een omzet van 2,7 miljard euro. Exclusiviteit is daarbij het sleutelwoord, want er werden in 2014 maar 7.255 auto’s verkocht. Anders gezegd: de omzet per verkochte bolide lag op 381 duizend euro.

Ferrari moet het vooral hebben van de aantrekkingskracht van de merknaam, het design en het technologische vernuft om de superrijken over de streep te trekken. De groei moet daarbij komen van het kwaliteitsstempel en het spel met ‘limited editions’ die voor meer dan een miljoen euro per stuk verkocht worden, want de totale jaarproductie was de afgelopen jaren stabiel op ruim 7.000 stuks.

Lees ook: Ferrari naar de beurs, wat is aantrekkelijker: de auto of het aandeel?

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl